Az alsó tagozatban elsajátított tanagyag 80 százaléka vizuális információ. Éppen ezért elengedhetetlen a jó látás, ha azt szeretnénk, hogy gyermekünknek sikerélményei legyenek és örömmel látogassa az iskolát.
Ha egy kisdiáknak tanulási nehézségei adódnak az iskolában – olvasás, írás, matematika, szövegértés, koncentrációs gondok –, érdemes egy szemészeti vizsgálattal kizárni a látásproblémát a lehetséges okok közül. A látásvizsgálat gyors és fájdalommentes, nem érnek a gyermek szeméhez. „A védőnő és az iskolaorvos is végez egyszerű látásvizsgálatot. A gyermekek gyakran ezen vizsgálatok után kerülnek szemész szakorvoshoz, ahol felírják a megfelelő szemüveget, kontaktlencsét. Szemészeti probléma azonban akkor is állhat a háttérben, ha gyermeknél sem a védőnő sem az iskolaorvos nem talál eltérést az egyszerű látásteszt során. Az alap fénytörési hibák (rövidlátás, távollátás, asztigmatizmus) korrigálása fontos ahhoz, hogy egy gyermek vizuálisan készen álljon az iskolai munkára. Nem csak ezek a látászavarok okozhatnak azonban nehézséget a tanulás során. Kevésbé közismert látásproblémák, melyek az agy vizuális információ feldolgozásához kapcsolódnak, szintén hátráltathatják a gyermek teljesítményét” – mondja Dr. Nagymihály Attila, a Budai Szemészeti Központ intézetvezető főorvosa.
Milyen összefüggések vannak a látásproblémák a tanulási nehézségek között?
A látással összefüggő anomáliáknak érdemes minél korábban a végére járni, mivel a kielégítő vizuális képességek elengedhetetlenek a tanulás minden területén. A gyermekkorban észlelt látásképességbeli zavarok nem oldódnak meg maguktól, nem növi ki őket a gyerek. Ha nem történik időben kezelés, akkor akár egész életre korlátozhatják a szociális és munkavégzési képességeket. Az iskolakezdő gyerek magától ritkán szól, hogy nem lát jól. Nem gondol arra, hogy a homályos látás ne lenne természetes, hiszen ő egész életében így érzékelte a világot. Ha az alábbi jeleket észleli gyermekén (életkortól függetlenül), akkor érdemes gyermekszemész szakorvost felkeresni:
- közel emeli a szeméhez a könyvet olvasáshoz, vagy közel ül tévéhez;
- gyakran panaszkodik fej- vagy szemfájásra;
- hunyorgás;
- egyik vagy mindkét szemét dörzsölése, takarása;
- az egyik szem kancsalít, a szemek állása nem párhuzamos;
- elfordítja, megdönti a fejét, amikor valamire intenzíven koncentrál;
- sokszor téveszti a szöveget olvasás közben, nem tudja követni melyik sorban tart;
- kerüli azokat a tevékenységeket, amelyek közeli pontra fókuszálást igényelnek, pl. olvasás, rajzolás.
A tanulási nehézségek érzelmi, szociális problémákhoz is vezethetnek. A gyermek szoronghat teljesítménye miatt, romolhat az önértékelése, elszigetelődhet osztálytársaitól. Közvetetten ezek a viselkedésminták is utalhatnak látásproblémára.
Tartsuk azonban szem előtt, hogy a tanulási zavarok, például a diszlexia, diszgráfia és a látásprobléma okozta tanulási nehézségek között nem szabad egyenlőségjelet tenni. A diszlexiát és egyéb tanulási zavarokat nem az elégtelen látás okozza.
A tanulásra ható látásproblémák kezelése
A tanulást befolyásoló látásproblémák többsége szemüveggel, nappali vagy éjszakai kontaktlencsével, szemtakarással, esetleg műtéttel jól korrigálható. A megfelelően beállított látáskorrekciós eszköz (szemüveg, kontaktlencse) vagy egyéb kezelést követően a kielégítő látás helyreáll, és a tanulási nehézségek feloldhatók.
“A szemüveges gyermeket javasolt évente gyermekszemész szakorvoshoz vinni, mert a szükséges korrekció változhat, ahogy nő a gyermek” – tanácsolja Dr. Nagymihály Attila és gyermekszemész kollégái.
Funkcionális látásvizsgálat
Milyen esetekben lehet kérgi látáskárosodásra (angolul a Cerebral Visual Impairment, rövidítve CVI) gyanakodni és szakembert felkeresni funkcionális látásvizsgálat céljából?
- Ha probléma van a gyermek látásával, de a szemészeten nem találják az okát.
- Ha volt korábban neurológiai problémája, vagy vannak erre utaló jelek.
- Ha szakember jelezte, hogy gyermeknél a látás agyi feldolgozása sérült.
- Ha átfogó képet szeretne kapni gyermeke látásáról.
A Látáscentrum gyógypedagógus munkatársai funkcionális látásvizsgálattal és célzottan az agyi eredetű látássérülés vizsgálatával segítenek feltérképezni a gyermekek látását, szükség esetén rendszeres látásfejlesztést, tiflopedagógiai fejlesztést biztosítanak. A családokat szülőkonzultációval, tanácsadással segítik.